I huvudet på Mli

Dingleresan

Kategori: Resor

Jahapp, kom just hem från min lilla tripp ner till Göteborg och Dingle. Det har varit en bra resa. Har fått mycket att tänka på.

Anlände till Dingle 12.40 igår och blev hämtad av en kille som skulle visa mig bostadsrätten i Dingle som han vill sälja. Den var helt okej men det finns en del att göra där också. Det viktigaste var renoverat - toan och köket. Kan vara kul med ett renoverigsobjekt men kanske inte om man ska vara fattig student. Å andra sidan var det ju inget direkt akut som måste fixas och med lite färg kommer man nog långt. Så det är helt klart ett alternativ. Eventuellt kanske nån klasskamrat kan bo med mig om inte Jocke kan komma ner på en gång.

Kollade även på ett möblerat rum 5km utanför Dingle, i Håby. Blev hämtad och tillbakaskjutsad till Dingle av hyresvärden. Det huset var också helt okej. Eget rum med egen toa/dusch. Gemensamt vardagsrum och kök. Totalt fem rum till uthyrning i huset... Har ju bott på skolan i Bålsta och då var vi ju fyra som delade på toan och duschen så i jämförelse med det så är det ju rena lyxen. Dock kostar det lika mycket som bostadsrätten plus att man nästan måste ta med sig bilen för att ta sig till skolan när det är vinter.. så då är ju frågan om det inte är värt att ha nåt helt eget lite närmare...

Sist men inte minst kollade jag på skolan. Blev guidad av självaste rektorn som sedan skjutsade mig till tågstationen också. En sak som jag lade särskilt märke till med hela resan var hur hjälpsamma folk var. När jag var på Hvilan och kollade upplevde jag inte alls samma sak. Blä! Men å andra sidan kändes kanske utbildningen på Hvilan mer seriös och jag gillade att de verkligen talade varmt om den ekologiska biten. Lärarna verkade verkligen brinna för sina ämnen på Hvilan. Nu i Dingle träffade jag visserligen inga lärare men jag pratade ju med rektorn och han nämnde att det skulle börja två nya lärare i höst så det kanske är bra. Eller så är det inte det. Det är ju svårt att veta. Samhället Dingle tyckte jag iallafall bättre om än Åkarp. Så mycket vet jag. Skolorna är ganska lika men ändå helt olika. Dingle är mer som naturbruks med inriktningar åt jordbruk och djurhållning medan Hvilan är mer inriktat på trädgård, odling och floristik. Kanske finns det mer växtkunskap på Hvilan känns det som. Jag måste nog ta mig en rejäl funderare!
Kommentera inlägget här: